جمعه, 30 تیر 1402

اخبار روز

ما را دنبال کنید

آیا هوش مصنوعی جای خبرنگاران را می گیرد؟

۹:۴۸ ق٫ظ, ۳۰ تیر ۱۴۰۲
هوش مصنوعی به جای خبرنگاری

فهرست این مقاله (با کلیک روی هر عنوان به محتوای مورد نظر هدایت می‎‌شوید) مخفی کردن

به گزارش اقتصادآزاد- سیده الهام جوادی؛ گزارش شده است که گوگل در حال آزمایش یک فناوری هوش مصنوعی جدید به نام «جنسیس» است که می تواند محتوای خبری تولید کند.

بر اساس اخبار نیویورک تایمز  فناوری هوش مصنوعی توسعه یافته برای کمک به خبرنگاران در اختیار مدیران شرکت News Corp که مالک نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال، یکی از روزنامه های پیشرو در ایالات متحده است، قرار گرفت.

بنا به این گزارش این فناوری که گوگل آن را «جنسیس» می‌نامد، می‌تواند متن‌های خبری را از هر داده، از جمله رویدادهای جاری، تهیه کند.

باور گوگل بر این است که این فناوری که به عنوان “دستیار شخصی” برای روزنامه نگاران طراحی شده است، باعث صرفه جویی در وقت خبرنگاران می شود و تمرکز آنها را برای اخبار مهم تر بیشتر می کند.

ناراحتی برخی مدیران از فناوری جنسیس

برخی از مدیرانی که در بحث فناوری هوش مصنوعی جنسیس شرکت داشتند از این فناوری جدید ناراحت بودند و اظهار داشتند که برخی نکات مهم برای نوشتن اخبار در این جنسیس نادیده گرفته شده است.

جن کرایدر سخنگوی گوگل درباره نگرانی از ظهور جنسیس در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: «جنسیس قرار نیست جایگزین روزنامه نگاران شود و نوشتن اخبار همچنان نقش اصلی خبرنگاران است.

جف جارویس استاد دانشگاه سیتی نیویورک هم با اشاره به اینکه فناوری جدید گوگل دارای مزایا و معایب بالقوه ای است، گفت: “اگر این فناوری بتواند اطلاعات واقعی را به طور دقیق و قابل اعتماد ارائه کند، روزنامه نگاران باید از آن استفاده کنند.”

جارویس با اشاره به اینکه برخی اخبار مستلزم داشتن درک دقیق و فرهنگی از خبرنگاران و سازمان های خبری است، خاطرنشان کرد: استفاده از این فناوری می تواند به اعتبار خبرگزاری ها آسیب برساند.

 هوش مصنوعی در مراکز خبری

سازمان‌های خبری در سراسر جهان در حال بحث هستند که آیا از فناوری‌های هوش مصنوعی در اتاق‌های خبری خود استفاده کنند یا خیر؟

برخی سازمان‌ها، از جمله  تایمز، رادیو NPRو اینسایدر اعلام کرده‌اند که قصد دارند پتانسیل‌های هوش مصنوعی را بررسی کنند تا ببینند چگونه می‌توان از آن به طور مسئولانه و هوشمندانه در دنیای اخبار استفاده کرد، جایی که ثانیه‌ها و دقت در اولویت قرار دارند.

در حالی که آسوشیتدپرس (AP) مدت‌هاست از هوش مصنوعی برای گزارش موضوعاتی مانند گزارش‌های شرکتی استفاده می‌کند، این آژانس همچنین اعلام کرد که آرشیو اخبار خود را با مدل هوش مصنوعی  چت جی پی تی به اشتراک خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، سازمان های خبری مانند ان بی سی نیوز و تایمز به ثبت غیرمجاز داده های خود توسط هوش مصنوعی واکنش نشان دادند.

پربیننده ها

حاشیه ها

ورزشی

عکس خبری

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.