نمره بد ایران در آزادی اینترنت

اثر فیلترینگ در اقتصاد

به گزارش اقتصاد آزاد ، الهام جوادی – قریب به یک ماه از قطعی اینترنت در ایران می گذرد، این جریان در برهه ای اتفاق می افتد که دسترسی به اینترنت برای همگان از نان شب هم واجب تر است.

در سالهای اخیر استفاده از اینترنت به روتین زندگی همه مردم تبدیل شده است. برقراری تماس های تلفنی، خرید های انلاین، پرداخت آنلاین قبوض، ثبت نام در اموزشگاهها و دانشگاهها، کلاسهای مجازی و انلاین و کسب و کارهای انلاین و… همه باعث شده اند که اینترنت به یکی از واجب ترین نیازهای زندگی مردم تبدیل شود و کمتر کسی می تواند در طول روز از اینترنت استفاده نکند.

اتفاقی که در یک ماه اخیر در ایران روی داد نه تنها به کسب و کارهای اینترنتی ضربه سنگینی وارد کرد که بسیاری از نیازهای روزمره مردم را نیز دچار اختلال کرد.

برای آنهایی که عزیزی که دور از وطن دارند و امکان تماس تصویری و صوتی ندارند روزها به سختی می گذرد. کسب و کارهای آنلاین نیز که جای خود دارند، آنها که در چند سال اخیر با تلاش بسیار و درتورمی که مثل یک اسب سرکش می تازد توانسته اند روزنه ای هر چند کوچک در دنیای مجازی برای خود پیدا کنند به لطف قطعی اینترنت در کاسبی شان تخته شد و میلیونها نفر  را بیکار کرد.

هنوز اطلاع دقیقی از وصل دائمی اینترنت و رفع فیلتر شبکه های اجتماعی در دست نیست و هیچ نهاد و ارگان دولتی خبر قطعی در خصوص زمان رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی نمی دهد و گاهی آن را به بعد از پایان اعتراضات موکول می کنند. هر چند در این میان از گوشه و کنار خبر از فیلترینگ دائمی شبکه های اجتماعی نیز شنیده می شود.

اینترنت افراد کم درامد

موسسه پژوهشی بتا آماری از وضعیت شبکه‌های اجتماعی ایران منتشر کرد که حاکی از آن است که اقتصاد  ۹ میلیون نفر در ایران به اینستاگرام وابسته است. همچنین معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی در آخرین گزارش خود ضریب نفوذ اینترنت را در ایران ۱۱۲ درصد و تعداد کاربران آن را ۹۴ میلیون نفر اعلام کرد. بنا به اعلام این معاونت بیش از یک میلیون کاربر فارسی در اینستاگرام کسب درآمد دارند. بنا به این گزارش ارزش کل گردش مالی تجارت الکترونیکی در ایران در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود. بنابراین خسارت قطعی اینترنت در ایران به کسب و کارهای آنلاین روزانه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان می باشد.

سازمان غیر دولتی در آمریکا نیز در تازه ترین گزارشش درباره آزادی اینترنت در جهان، ایران را در انتهای فهرست کشورهای دارای آزادی استفاده از اینترنت، در کنار چین و میانمار قرار داده است.

70 کشور جهان در این گزارش مورد ارزیابی قرار گرفته اند و ایسلند در این فهرست با 95 امتیاز آزاد ترین کشور دنیا به لحاظ آزادی اینترنت قرار دارد و ایران با  16 امتیاز پس از چین و میانمار در انتهای این فهرست قرار گرفته است.

توصیه وزیر ارتباطات به مردم در خصوص استفاده از وی پی ان

با توجه به فیلترینگ شبکه های اجتماعی استفاده از وی پی ان در ایران در یک ماهه اخیر حدود 30 درصد افزایش یافته است.  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز دولت با استناد به اظهارات کارشناسان استفاده از وی پی ان را موجب آسیب پذیری دستگاه های کاربران دانست و  توصیه کرد که مردم تا جایی که می‌توانند از وی پی ان استفاده نکنند.

بنا به گفته زارع پور طی یک ماه گذشته در هیچ زمانی اینترنت کشور به شکل سراسری قطع نشده و تنها محدودیت‌هایی در برخی ساعات روی اینترنت بین‌الملل اعمال شده و آن نیز به دلیل تصمیماتی است که نهادهای امنیتی گرفته بودند

پیشنهاد وزیر ارتباطات برای کسب و کارهای انلاین نیز حضور در پلتفرم های ایرانی و جذب مخاطب در آنها بود. همچنین افزایش سرعت این پلتفرم ها نیز از وعده های جدید وزیر ارتباطات است.

 

اخبار مرتبط

اشتراک گذاری

ارسال نظر شما

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *