دوشنبه, 8 خرداد 1402

اخبار روز

ما را دنبال کنید

پیش‌بینی بورس امروز ۸ خرداد ۱۴۰۲

۹:۲۹ ق٫ظ, ۸ خرداد ۱۴۰۲
بازار سهام

به گزارش اقتصاد آزاد سهیل کلاهچی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: شاخص کل بازار سرمایه در هفته جاری و همچنین در هفته‌های پیش رو وضعیت متعادل خود را حفظ خواهد کرد.

کلاهچی با اشاره به این که می‌توان شرایط موجود را اصلاح زمانی در نظر گرفت، گفت: در بازار سرمایه کشورمان وقتی اصلاح پر شتاب و عمیق روی می‌دهد، این اصلاح نمی‌تواند خیلی سریع به روند صعودی خود بازگردد، در این شرایط شاخص کل بورس معمولا ساختار اصلاحی خود را تکمیل می‌کند، در این شرایط است که بازار سهام به تعادل خواهد رسید؛ بنابراین با گذشت دوران اصلاحی شاخص کل بورس دور جدید رشد خود را شروع خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بنده پیش بینی می‌کنم که در یک یا دو ماه آینده شاخص کل بورس نمی‌تواند سقف قبلی خودش را ببیند، اما بعد از گذشت این یکی یا دو ماه، شاخص کل بازار سرمایه می‌تواند سقف قبلی خود را پس گرفته و پس از آن بازار محدوده‌های بالاتر از سقف قبلی را لمس خواهد کرد.

این تحلیل‌گر بازار‌های مالی ابراز داشت: در هفته گذشته وضعیت ورود پول به بازار سهام خوب عنوان می‌شود، از طرفی در هفته گذشته شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود بخشی از این پول‌ها به بازار سرمایه بودیم.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: اگر صندوق‌های درآمد ثابت را محلی برای پارک پول در نظر بگیریم، می‌توان عنوان کنیم که سرمایه‌ها از پارک پول خارج شده و در حال ورود به بازار سرمایه است.

کلاهچی گفت: باید توجه داشت که ارزش معاملات بازار سرمایه نسبت به میانگین یک یا دو ماه گذشته کمتر شده است، این موضع موجب شده است تا بازار سرمایه به تعادل برسد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که بر بازار سرمایه تاثیر گذار است، تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است، اما این قانون برای این که به اهداف خود دست یابد، به زمان نیاز دارد، تا پول‌ها از بازار‌های موازی خارج و به بازار‌های مولد و بازار سهام وارد کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: با توجه به این که در فصل مجامع قرار گرفته‌ایم، سهام‌های که P/E پایین تری دارند و سود سهام (DPS) بیشتری را نیز تقسیم می‌کنند، برای خرید جذاب‌تر هستند. یکی از مزیت‌های این سهام‌ها این است که گزارش‌های ماهیانه بسیار خوبی را ثبت کرده‌اند، در نتیجه شرایط سود آوری این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

وی افزود: در صنعت سیمان به دلیل این که سود‌های خوبی پرداخت می‌کنند، مورد استقبال خریداران قرار گرفته است. همچنین صنایع پتروشیمی نیز شرایطی مانند سیمانی‌ها دارند.

این تحلیل‌گر بازار‌های مالی عنوان کرد: در شرایطی که بازار سهام نزولی است، بهتر است سراغ سهام‌هایی برویم که از نظر عملیاتی و از نظر بنیادی عملکرد خوبی داشته اند، یکی از ابزار‌هایی که به سهام داران کمک می‌کند تا سهام‌های بنیادی را بهتر بشناسند، همین گزارش‌های تولید و فروش ماهیانه است و شرکت‌هایی که رشد چشم گیری نسبت مدت مشابه سال گذشته داشته اند، مستعد رشد هستند.

وی افزود: شرکت‌هایی که درجه اهرم بالاتری دارند، برای سرمایه گذاری بسیار جذاب‌تر هستند.

کلاهچی در پایان تاکید کرد: باید اشاره کنم که ورود پادشان عمان به ایران بازار سرمایه را حساس کرده است، زیرا نتایج این دیدار نا مشخص است، به همین دلیل عده‌ای از سهام داران پول‌های خود را از بازار سرمایه خارج کرده اند تا خروجی این دیدار مشخص شود.

پربیننده ها

حاشیه ها

ورزشی

عکس خبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *