چهارشنبه, 3 آبان 1402

اخبار روز

ما را دنبال کنید

تحلیل تکنیکال و مفاهیم مهم آن

۷:۴۱ ق٫ظ, ۳ آبان ۱۴۰۲

سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ایران به دو روش مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. هر کدام از این روش‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند مزیت‌هایی نسبت به یکدیگر داشته باشند که ‌در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود‌.

فهرست این مقاله (با کلیک روی هر عنوان به محتوای مورد نظر هدایت می‎‌شوید) مخفی کردن

 

در سرمایه‌گذاری به روش مستقیم فرد مستقیما با دانش، تجربه و اطلاعاتی که در ارتباط با تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادی و همچنین تابلوخوانی کسب کرده است، به خرید و فروش اوراق بهادار می‌پردازد.

افراد در سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم می‌توانند از دو طریق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی، مدیریت دارایی خود را بر عهده گروهی مجرب از فعالان بازار سرمایه بگذارند. لازم به ذکر است این گروه‌های مجرب دارای مجوز‌های رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار نیز هستند.

سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم می‌تواند برای سرمایه‌گذاران نسبت به روش مستقیم ریسک کمتری به همراه داشته باشد. افراد می‌توانند در روش غیرمستقیم با صرف زمان کمتر و عدم نیاز به فراگیری دانش تخصصی در رابطه با بازار سرمایه، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

در ادامه با انواع تحلیل و روش های ‌ آن آشنا خواهید شد.

به صورت کلی تحلیل در بازار‌های مالی به دو نوع تحلیل تکنیکال (technical analysis) و تحلیل بنیادی (fundamental analysis) تقسیم می‌شوند.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی (technical analysis)، یک ابزار یا روش در بازارهای مالی است که برای پیش‌بینی سمت و سو و تغییرات قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش بر این اساس است که اطلاعات تاریخی، قیمت و حجم معاملات، می‌توانند الگوها و روندهای تکرار شونده‌ای را بر اساس رویداد‌های گذشته تشکیل دهند.

در تحلیل تکنیکال، از ابزارهای گوناگونی همچون نمودارهای قیمتی (نمودار شمعی، نمودار خطی و نمودار نقطه‌ای و …)، حجم معاملات، و اندیکاتور‌هایی مانند میانگین متحرک، مکدی و … استفاده می‌شود.

تحلیل‌گران با بررسی عوامل یاد شده کوشش می‌کنند الگوهای تحلیل تکنیکال و روندهای مشخصی را در نمودارهای قیمتی شناسایی کنند تا بتوانند پیش‌ بینی‌هایی درباره رفتار آینده قیمت داشته باشند.

به طور کلی الگوهای تحلیل تکنیکال به سه دسته از انواع الگوها تقسیم می‌شوند که می‌توان به الگوهای شمعی، الگو‌های هارمونیک و الگوهای کلاسیک اشاره کرد.

تحلیل تکنیکال برای بسیاری از سرمایه‌گذاران یک ابزار مهم برای تصمیم‌گیری و مدیریت ریسک است، اما اعتقاد بر این است که تنها بر اساس این روش امکان پیش‌بینی دقیق از رفتار قیمت وجود ندارد. افراد می‌توانند از تحلیل بنیادی و همچنین از تابلو‌خوانی و روش های نوین و کلاسیک تحلیل تکنیکال استفاده کنند تا نتیجه مطلوبی در راستای تصمیم گیری‌های خود کسب کنند.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یا تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) یک نوع روش تحلیل بازار‌های مالی است. افراد از تحلیل بنیادی برای بررسی وضعیت یک شرکت و سنجش ارزش واقعی سهام آن استفاده می‌کنند.

این روش به بررسی عوامل اقتصادی، مالی، صنعتی، مدیریتی و … یک شرکت می‌پردازد تا سرمایه‌گذاران تصمیم‌ گیری مناسب‌تری در خصوص خرید یا فروش سهام اتخاذ کنند. عوامل متفاوتی در تحلیل بنیادی مورد توجه افراد قرار می‌گیرد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

  • درآمد و سودآوری: بررسی درآمد و سود شرکت به عنوان نشانگر عملکرد مالی آن شرکت ها.
  • تعهدات و بدهی: ارزیابی تعهدات و بدهی شرکت به منظور اندازه‌گیری سطح ریسک مالی شرکت.
  • وضعیت صنعتی: بررسی وضعیت صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند و تأثیرات عوامل خارجی بر عملکرد شرکت.
  • مدیریت و استراتژی:ارزیابی توانایی مدیریت و استراتژی شرکت در دستیابی به اهداف و رشد شرکت.
  • عوامل اقتصادی: بررسی عوامل اقتصادی مانند نرخ بهره، تورم، و سیاست‌های اقتصادی که ممکن است تأثیری بر عملکرد شرکت داشته باشند.

تحلیل بنیادی معمولاً به دنبال ارزیابی واقعی ارزش شرکت‌ها ، به جای تمرکز بر نمودارهای قیمتی یا الگوهای تاریخی است. این روش بیشتر برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که به دنبال سرمایه‌گذاری در بلند مدت و با توجه به ارزش واقعی شرکت‌ها هستند.

پرایس اکشن

یکی دیگر از روش‌های نوین معامله‌گری را پرایس اکشن می‌نامند. پرایس اکشن یک روش معامله‌گری جذاب است. معامله‌گران پرایس اکشن باید از اصول و مفاهیم تحلیل تکنیکال به خوبی مطلع باشند و از تمرین و تجربه زیاد برای بهبود مهارت‌های خود استفاده کنند.

پرایس اکشن یکی از روش‌های معامله‌گری است که بر اساس بررسی رفتار قیمت در گذشته، سعی در پیش‌بینی روند قیمت در آینده را دارد و بر این فرض استوار است که قیمت‌ها در گذشته، الگوهایی را ایجاد می‌کنند که در آینده نیز تکرار می‌شوند. در این روش، معامله‌گر تنها از اطلاعات قیمتی استفاده می‌کند و از اندیکاتورها و ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال استفاده نمی‌کند و در نهایت معاملات خود را بر اساس آن انجام می‌دهند.

حاشیه ها

ورزشی

عکس خبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *